Rodzaje patentów żeglarskich

patenty żeglarskiePatent żeglarski to podstawowy dokument, który uprawnia do żeglowania po określonych rodzajach akwenów wodnych. Prawo dotyczące patentów żeglarskich określa Ustawa o żegludze śródlądowej oraz Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki w sprawie uprawiania turystyki wodnej. W Polsce dokumenty uprawniające do żeglugi są wydawane – na podstawie zdanych egzaminów – przez Polski Związek Żeglarski oraz Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego.Co warte podkreślenia – w Polsce honorowane są patenty żeglarskie wyrobione poza granicami kraju.

Obowiązujące obecnie przepisy dzielą patenty żeglarskie na trzy rodzaje – patent żeglarza jachtowego, patent jachtowego sternika morskiego oraz patent kapitana jachtowego. Każdy z nich charakteryzuje się innymi uprawnieniami i posiada szereg wymagań, które trzeba spełnić. Aby uzyskać patent żeglarza jachtowego wystarczy ukończyć 14 rok życia i zdać odpowiedni egzamin z wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych.

Nieco wyższe wymagania są stawiane kandydatom chcącym uzyskać patent jachtowego sternika morskiego. W tym przypadku kandydat musi mieć ukończone 18 lat, a dodatkowo powinien zdać egzamin, który sprawdzi jego wiedzę  – zarówno teoretyczną, jak i praktyczną. Dodatkowym warunkiem jest odbycie przynajmniej dwóch rejsów po akwenach morskich, których łączny czas wynosi nie mniej niż 200 godzin żeglugi.

Największe wymagania są stawiane osobom, które chcą uzyskać patent kapitana jachtowego. Przede wszystkim należy już posiadać patent jachtowego sternika morskiego. Dodatkowym warunkiem jest odbycie odpowiednich rejsów po wodach morskich – przynajmniej sześciu o łącznym czasie 1200 godzin żeglugi. W ramach tych rejsów musi się odbyć minimum 400 godzin samodzielnego kierowania jachtem o długości powyżej 7,5 metra, co najmniej jeden rejs w wymiarze 100 godzin na jachcie o długości powyżej 20 metrów oraz jeden rejs powyżej 100 godzin, podczas którego jacht zawinął przynajmniej do dwóch portów pływowych.

Możesz śledzić komentarze tego wpisu przy pomocy kanału RSS 2.0. Możesz zostawić komentarz lub wysłać sygnał trackback ze swojego bloga.

Zostaw odpowiedź